TIMMI 360 on kuntalaisten uusi käyttöliittymä, joka on aidosti saavutettava ja responsiivinen eli toimii kaikilla käyttöalustoilla.
TIMMI 360 on sähköisen asioinnin uusi käyttöliittymä, jonka kehityksessä on keskitytty helppokäyttöisyyteen ja käytettävyyteen. Kehityksen pääpaino on responsiivisuudessa ja saavutettavuudessa. Uusi versio on toteutettu asiakkaiden tarpeita ja toiveita kuunnellen. Päivitetyn version ominaisuudet ja toiminnallisuudet palvelevat erityisesti kuntalaisia.
Saavutettavuutta ja käytettävyyttä laitteesta riippumatta
Sähköisen asioinnin uusi käyttöliittymä on saavutettava. Se täyttää Euroopan unionin saavutettavuusdirektiivin ja siitä johdetun kansallisen lain vaatimukset. Verkkosisällön saavutettavuusohjeiden, eli Web Content Accessibility Guidelines (WCAG), kriteerien mukaisesti informaation, käyttöliittymän ja sen sisällön on oltava käyttäjälle havaittava, hallittava ja ymmärrettävä sekä riittävän toimintavarma avustavien teknologioiden tulkittavaksi.
TIMMI 360 saavutettavuudessa toteutus on tehty WCAG 2.1 AA -tason mukaan eli järjestelmä noudattaa ohjeistuksen uusimman version kriteerejä. Lisäksi saavutettavuusseloste on aina rekisteröityneen asiakkaan luettavissa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että sähköiseen asiointiin kuuluvat toiminnot on toteutettu sellaisin menetelmin, joilla pyritään turvaamaan palvelujen hyvä saavutettavuus ja käytettävyys.
TIMMI 360 tarjoaa saman käyttökokemuksen laitteesta riippumatta. Sähköisen asioinnin ominaisuuksia voi käyttää älylaitteella tai perinteisesti tietokoneen selaimella. Järjestelmän näkymät skaalautuvat käytettävän laitteen näytön koon ja toiminnallisuuksien mukaan. Helppokäyttöisyyttä lisää myös mahdollisuus tallentaa TIMMI-pikakuvake mobiililaitteen näytölle ja asettaa kirjautuminen automaattiseksi, jolloin järjestelmä toimii kuin mikä tahansa appi.
Käytettävyyttä on parannettu mahdollistamalla uudenlainen vapaan ajan haku, jossa sopivaa tilaa voidaan hakea esimerkiksi tilatyypin, käyttötarkoituksen, varustelun tai sijainnin mukaan.
"Kuntalaisen ei enää tarvitse tietää tiettyä tilaa harrastustoimintaan, vaan tiloja voi hakea esimerkiksi käyttötarkoituksen, varusteiden ja sijainnin mukaan. Pitkään toivottuun visuaalisuuteen on myös panostettu: karttanäkymä mahdollistaa selailun sijainnin mukaan ja hakutuloksiin saa näkyviin tilojen tietojen ohella valokuvat.", kuvaa Timmi Software Oy:n myyntijohtaja Jani Asikainen.
Tilavarausohjelmiston sähköisessä asioinnissa on mahdollista selata kalenteria ja tiloja kirjautumatta, ja uusi tilojen hakunäyttö toimii niin, että nyt selaajallakin on saatavilla enemmän informaatiota kuin aiemmin. Kielivaihtoehtoja on saatavilla suomi, ruotsi ja englanti. Rekisteröityminen onnistuu yksityishenkilönä ja asioiminen on mahdollista myös organisaation puolesta.
Kirjautumisvaihtoehtoina ovat tunnus ja salasana tai erikseen hankittavissa oleva Suomi.fi-tunnistautuminen.
Kuntalainen pystyy myös varaamaan tiloja ja tarvikkeita sekä peruuttamaan ja maksamaan varauksen. Kaikista omista varauksista, varaushakemuksista, tarvikevarauksista ja -lainoista on tiedot helposti nähtävillä oma asioinnin kautta.
TIMMI 360 on erityisesti kuntalaisten asiointia helpottamaan tehty päivitys. Teimme kuitenkin muutaman parannuksen myös operatiivisille käyttäjille. Uudet toiminnot sisältävät muun muassa uusia perustietoja varattaville ja lainattaville tarvikkeille sekä tiloihin liittyviä uusia ominaisuuksia. Lisäksi käyttäjä pääsee hyödyntämään uusia hakunäyttöjä tilojen ja tarvikkeiden hakuun niin uusilla kuin vanhoilla perustiedoilla. Myös kalenteriin tulee hakuehdoiksi uudet perustiedot eli tilan käyttötarkoitus ja tilatyyppi, ja onnistuupa tarvikevarausten ja -lainojen selaaminen päivityksen jälkeen myös kalenterilta.
Monia sähköisen asioinnin uudistuksia on tehty yhteistyössä Lahden kaupungin kanssa. Lahteen sähköinen asiointi 2.0 saapui syyskuussa 2021. Voit lukea lisää täältä.
Järjestimme aiheesta webinaarin 16. maaliskuuta. Pääset katsomaan tallenteen täältä!