Hei, olen Timmi Softwaren toimitusjohtaja Jukka Valkonen.
Tämä kirjoitukseni avaa Timmin tuottaman sisältösarjan, jossa kerromme tämän kevään aikana TIMMI Smart Hospital -järjestelmästämme. Julkaisemme blogissamme artikkeleita, joissa kerromme mm. miten ja miksi TIMMI Smart Hospital parantaa sairaaloiden, lääkärikeskusten ja terveysasemien henkilökunnan hyvinvointia ja potilaiden saamaa hoitoa; miksi uskomme ohjelmistolähtöisyyden olevan oikea lähestymistapa terveydenhuollon palveluiden kehittämiseen lähitulevaisuudessa; sekä kerromme teille lukijoille visiomme siitä, millaisia ratkaisuja suomalainen terveydenhoitoala tarvitsee vastatakseen tulevaisuuden haasteisiin.
Tämän lisäksi järjestämme kevään aikana neljä webinaaria, joihin ilmoittautuminen on avoin kaikille aihealueesta kiinnostuneille. Webinaariemme tarkoitus on tarjota osaamisemme suomalaisten sote-ammattilaisten käyttöön. Olemme valinneet aiheet sen mukaan, minkä uskomme tuottavan eniten lisäarvoa yleisöllemme.
Ensimmäisessä webinaarissa vastaamme kysymykseen "Kuinka kilpailutetaan tietojärjestelmä?" Lähihistoria on täynnä esimerkkejä epäonnistuneista kilpailutuksista, jotka ovat jättäneet sekä asiakkaat että toimittajat tyytymättömiksi. Surkuhupaisiltakaan tarinoilta ei ole aina vältytty! Kerromme tuotekehityspäällikkömme Tero Harjun kanssa kokemuksiamme monen vuosikymmenen julkisista ja yksityisistä tarjouskilpailuista, sekä osoitamme teille kaikkein yleisimmät sudenkuopat.
TIMMI Webinaari "Kuinka kilpailutetaan tietojärjestelmä?"Maanantaina 1.4. kello 13:00-13:30Rekisteröidy tästä
Tässä artikkelissa kerron kuitenkin henkilökohtaisen tarinani siitä, miten TIMMI Smart Hospital sai syntynsä. Uskon, että kertomukseni on mielenkiintoinen monille ammattilaisille: te työskentelette päivittäin erilaisten tietojärjestelmien kanssa (joskus saattaa myös tuntua siltä, että niitä vastaan). Joskus ne voivat tuntua vierailta tai kylmiltä työkaluilta, jotka eivät aina ymmärrä lainkaan sitä, mitä te haluaisitte niiden tekevän.
Toivonkin tällä tarinallani tarjoavani teille pienen kurkistuksen kulissien taakse, maailmaan, jossa nämä työpäiviänne rytmittävät ohjelmistot syntyvät.
Lastensairaalan tietopyyntö avaa silmäni
TIMMI Smart Hospitalin syntytarina alkoi siitä, kun tammikuussa 2016 luin HUSin julkaisemaa tietopyyntöä Helsingin Uuden Lastensairaalan tilavarausjärjestelmästä. HUSin tietopyynnössä lähdettiin modernista ajatuksesta, jossa poliklinikan tiloja ei olisikaan jyvitetty työntekijäkohtaisesti henkilökohtaisiksi työhuoneiksi, vaan ne varattaisiin tarpeen mukaan vastaanottokäyntejä varten. Poliklinikkahuoneet suunniteltaisiin geneerisiksi, jotta suurin osa huoneista soveltuisi minkä tahansa vastaanottokäynnin tarpeisiin. Tällöin tilat voitaisiin hyödyntää tehokkaasti: HUSin tavoite oli, että jokaisessa poliklinikkahuoneessa olisi vähintään 6,5 potilaskäyntiä jokaisena päivänä.
Tuumasta toimeen
Tämä ajatus resonoi minussa välittömästi. Olemme Timmi Softwarella tehneet 1990-luvun alusta asti töitä suomalaisten kuntien kanssa, ja meille keskeistä on ollut juuri erilaisten tilojen ja tilavarausten hallinnoiminen. Esimerkiksi Vantaan kaupungilla, joka on suurivolyymisin asiakkaamme, on varauksia keskimäärin 2.000 kpl per päivä - nimittäin erilaisia liikuntapaikkoja jyvitetään kuntalaisten ja seurojen liikuntavuoroille. Kun luin HUSin tekemää tietopyyntöä, niin lamppu syttyi heti päässäni: voisiko TIMMI Tilavarausohjelmistolla hoitaa myös sairaaloiden tilavarauksia?
Olimme Timmillä jo jonkin aikaa etsineet uusia sovelluskohteita teknologiallemme ja nyt palaset tuntuivat loksahtavan paikalleen. Aloitin välittömästi tutkimustyön - mitä terveydenhoitoala tietojärjestelmiltään kaipasi, mitä osia meiltä jo löytyi, mitä puuttui?
Ken kuuseen kurkottaa...
Työskentelin kiivaasti ja kehitin olemassa oleviin tuotteisiimme ja nopeasti toteutettaviin osakokonaisuuksiin pohjautuvan TIMMI Smart Hospital -konseptin, joka vastaisi hienosti Helsingin Uuden Lastensairaalan tarpeisiin. Se piti sisällään paitsi sairaalakäyttöön muokatun TIMMI Tilavarausohjelmistomme, niin muun muassa tietopyynnössä mainitun opastusjärjestelmän Ovenpieli- ja Aulanäyttöineen. Suunnittelemamme potilastietojärjestelmäintegraation myötä tiedot vastaanotoista ja niihin liitetyistä tilavarauksista kulkisivat kätevästi back-officen pääkäyttäjiltä muulle henkilökunnalle ja aina potilaille saakka.
Tätä tarjouskilpailua emme kuitenkaan vielä voittaneet, mikä tietenkin harmitti. Meiltä tietenkin puuttuivat referenssit - tuotehan oli uusi - mutta myöhemmin ymmärsin, ettei se lopulta siitä kiikastanut.
...hän kohta katajasta kurkottaa uudestaan!
Olimme lähestyneet Uuden Lastensairaalan haasteita tilanhallinnassa oman osaamisemme näkökulmasta, käsitelleet sitä pelkästään logistisena ongelmana. Sehän olisi pikaisen räätälöinnin ja kärsivällisen käyttöönottokoulutuksen jälkeen selvitetty!
Meiltä puuttui kuitenkin sellainen intiimi ymmärrys asiakkaittemme päivittäisistä haasteista ja arjen kulusta, jolle Timmi Softwaren onnistumiset ovat alusta asti rakentuneet. Vaikka ratkaisumme oli teknisesti kattava, emme osanneet vakuuttaa sillä terveydenhuollon asiantuntijoita.
Tajusin, että meidän pitäisi aloittaa uudestaan, ja tällä kertaa lähteä rauhassa ja nöyrästi liikkeelle. Täytyi vain jatkaa työtä ja luottaa itseensä - sillä siitä olin kuitenkin täysin varma, että meillä oli käsissämme jotain, mikä tulisi totisesti auttamaan suomalaista terveydenhuoltoalaa.
Kaksi vuotta myöhemmin Attendo Kuntaturva valitsi kilpailutuksen jälkeen TIMMI Smart Hospitalin Sysmän uuden sote-keskuksen järjestelmäksi. Se tuntui hyvältä.