Tavoitteena hyvinvoiva suomalainen
Tässä case studyssa tarkastellaan Kuopion kaupunkia ja sitä miten siellä hyödynnetään tiedolla johtamista ja digitalisaatiota. Tarkastelemme myös Timmi Software Oy*:n ja Sport venuen yhteistyötä jonka tarkoituksena on palvella asiakasta ja tarjota entistä laadukkaampaa ratkaisua asiakkaalle. Päämääränä, kuten Saku Kekäläinen Kuopion liikuntatoimenvastaava osuvasti kertoo, on “hyvinvoiva kuopiolainen.” Tästä on helppo johtaa myös Timmin yksi tärkeä tavoite joka on auttaa kaupunkeja eli asiakkaitamme digitalisaation ja tiedolla johtamisen haasteissa sekä lopulta auttaa suomalaisia liikkumaan ja harrastamaan enemmän ja voimaan paremmin.
Oikeaa tietoa päätöksien tueksi
Tämän case studyn merkittävin yksittäinen teema on kuopion kaupungin mahtavat tulokset tiedolla johtamisen saralla sekä tämän saman menestysmahdollisuuden tarjoaminen muille kaupungeille alkaneen Sport Venue yhteistyön kautta. Tarkastelemme miten kuopiossa hyödynnetään uusimpia työkaluja ja mahdollisuuksia ja miten merkittävää on todellinen yhteistyö eri osastojen välillä yhteisen päämäärän, eli hyvinvoinnin saavuttamiseksi.
Tuotekombinaatiolla laajat sovellusmahdollisuudet
Vaikka käyttökokemukset ovat toistaiseksi vielä liikuntapuolen sovelluksista, niin ei tarvitse käyttää kauheasti mielikuvitusta, jotta voi nähdä edut reaaliaikaisesta tiedon kulusta kaikissa kaupungin tilasuunnittelu ja tilahallinnointi hankkeissa. Tällainen nopean ja aktuaalisen tiedon saaminen mahdollistaa esimerkiksi ketterän ja tarkan markkinoinnin toteutuksen. Saman viikon aikana voidaan parhaimmillaan testata uutta markkinointikanavaa ja nähdä samantien vaikutukset loppuviikon museo- tai uimahallikäynneissä. Toiminnalle saadaan tällä tavalla aivan erilainen vaikuttavuus sekä uskottavuus verrattuna perinteiseen “mielestäni esite näyttää kivalta” tyyliseen markkinointityöhön. Tiedolla johtamisen aika tarkoittaa samalla olettamisen ja arvailun aikakauden päättymistä.
Timmin ja sport venuen yhteistyö pähkinänkuoressa: Timmillä on vuosikymmenien aikana kerättyä tietoa käyttäjistä ja sport venuella on moderni työkalu tiedon analysointiin ja sen hyödyntämiseen. Lopputuloksena asiakas saa päivittäistä tietoa asiakkaistaan ja mahdollisuuden verrata sitä historiaan eli todentaa hyödyt.
“Päämääränä hyvinvoiva kuopiolainen”
Kuopion kaupungin tavoitteena on hyvinvoiva kuopiolainen. Sen lisäksi kaupungin tavoitteena on omata parhaat liikuntapaikat ja tarjota asiakkaille paras niihin liittyvä asiakaskokemus. Tavoitteet ovat kovia, mutta näkyvät selkeästi tekemisessä.
“Meidän täytyy ymmärtää mitä asiakas todella haluaa. Mitä tarjotaan, millä tavalla ja mihin kellonaikaan. Meidän täytyy kerätä kentältä tietoa ja kysyä ihmisiltä, että mitä te todella tarvitsette.” Näin linjaa Saku Kekäläinen joka vastaa kuopion kaupungin liikuntatoimesta. Kekäläinen pitää myös ehdottomasti velvollisuutena tuoda hyötyjä muillekin osa-alueille. “Käymme paljon antoisia keskusteluita museotoiminnasta ja kirjastotoiminnasta vastaavien kollegoiden kanssa. Nyt mietimme mm. Että voitaisiinko uimahalleissa tarjota kirjallisuutta joka liittyy itsestä huolehtimiseen ja liikuntaan.”
Kertoessaan lähitulevaisuuden suunnitelmista, Saku puhkuu energiaa ja tarmoa: “Otamme käyttöön kyselaitteita joilla keräämme eri paikoista kuten museioista ja uimahalleista suoraa käyttäjädataa.”
Digitalisaatiosta ja tiedolla johtamisesta Kekäläinen puhuu mielellään. “Digitalisaatio on tukevasti kaupungin strategiassa ja sieltä käsin johdettu kaikkeen tekemiseen. Uusi uimahalli valmistuu parin vuoden kuluttua ja silloin halutaan että digitalisaation mahdollisuudet olisi kartoitettu, kokeiltu ja voitaisiin ottaa parhaat ja testatut menetelmät käyttöön uudessa hallissa.”
“Ennen oli aika tyypilistä, että esimerkiksi sanottiin, että “ei meidän halleihin vaan enää mahdu jengiä”. Tiedolla johtamisen työkalut ovat muuttaneet tämän. “Nyt voi aika usein todeta, että kyllä mahtuu vaikka kuinka paljon.”
Vuodessa 100 000 käyntiä lisää liikuntahalleissa
Pysäyttävin esimerkki siitä miten Kuopion kaupunki hyödyntää tiedolla johtamista ja uusinta teknologiaa löytyy kuitenkin tuloksista puheiden sijaan. Kuopiossa on tehty systemaattisesti töitä tiedolla johtamisen ja sen konkreettisen hyödyntämisen parissa. Tämä tarkoittaa markkinointia ja tuotteistamista eli luodaan houkuttelevia tuotteita jotka pohjautuvat tietoon ja ei-käyttäjien aktivointiin ja sitten viestitään niistä tuotteista ja palveluista asiakkaille jotka eivät käytä niitä. Tämä johti vuonna 2016-2017 yli 100 000 käyntikerran lisäykseen urheiluhalleissa joka on 20% lisää kokonaiskävijämääriin.
Tämä ei kuitenkaan vielä riitä ja jatkuvasti etsitään uusia keinoja parantaa sekä myyntiä että asiakaskokemusta. Tällainen investointi oli Timmin ja Sport Venuen toimittama “datahärpäke” joka on laitettu tosi toimiin samantien. Järjestelmästä ammennetaan reaaliaikaista dataa kävijöistä sekä analysoidaan kävijöitä tuoteryhmittäin. Yksi tällainen analyysi tehtiin eläkeläisten kuukausikortista. “Huippu saavutetaan klo 09 jonka jälkeen kävijämäärät romahtaa.” Nyt onkin aikailematta innovoitu uusi hiljaisen ajan passi jolla pääsee uimahalliin klo 10-15 ja hinta on vain 20,00 euroa kuukaudessa. “Pitää jaksaa keksiä uusia ideoita ja miettiä miten ihmiset saataisiin käyttämään palveluita myös hiljaisena aikana. Ei meidän kannata keskittyä kauheasti klo 17 jälkeen tapahtuvaan toimintaan kun silloin kaikki ryntää liikkumaan. Viikonloppuihin ja klo 10-16 kun keksii kaikkea kivaa niin näyttäisi purevan.” Tästä on osoituksena jo mainitut 100 000 lisäkäyntiä vuodessa.