Case

TIMMI ja Suomi.fi -palvelut

·
22.2.2024
·
Lataa koko juttu PDF-tiedostona
Mahtavaa! Tässä on juttu PDF-tiedostona. Jos latauksessa on ongelmia, niin pistä rohkeasti viestiä osoitteeseen myynti@timmi.fi.
Avaa ja lataa PDF
Jokin meni pieleen. Viitsisitkö vielä tarkistaa kentät.
  • Projektin seikkaperäinen läpikäynti.
  • Mitä tuloksia saatiin aikaan.
  • Ei automaattista uutiskirjettä.
  • Helppo näyttää johtoryhmälle.
Timmi Quote mark

Käytetyt ominaisuudet

No items found.

Parempaa palvelua kuntalaisille sähköisen asioinnin ratkaisuilla

Sähköisen asioinnin helppous korostuu nykyaikana, kun yhä useampi palvelu toimii verkossa. Vahvalla tunnistautumisella, Suomi.fi-maksut palvelulla ja organisaation puolesta asioinnilla toteutetaan ajanmukaista, tehokasta ja helppoa sähköistä asiointia. Siksi myös Timmi kehittää Suomi.fi-ratkaisujaan.

Suomi.fi-tunnistus yksityishenkilöille

Vahvalla tunnistautumisella helpompaa asiointia

Vahva tunnistautuminen yksinkertaistaa asiointia, minkä lisäksi se on vaivaton tapa varmistaa käyttäjän henkilöllisyys.

“Sähköisellä asioinnilla pyritään helpottamaan kuntalaisten toimintaa. Tärkeänä elementtinä on turvallinen ja vahvistettu toimintatapa eli tunnistautuminen palveluun. Suomi.fi tarjoaa vahvan tunnistautumisen yksityishenkilöille.”, Timmin myyntijohtaja Jani Asikainen kuvaa.

Vahva tunnistaminen voidaan kytkeä perinteisen TIMMI:n kirjautumisen rinnalle, minkä jälkeen asiointi onnistuu myös käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Tällöin järjestelmä tarkistaa väliajoin vahvalla tunnistautumisella, että tunnukset ovat hallussa oikealla henkilöllä. 

Rekisteröityminen TIMMI-järjestelmään on yksinkertaista: yksityishenkilön tarvitsee vain kirjautua Suomi.fi-tunnistuksen kautta ja tunnukset ovat heti käytössä.

“Helppous, yksinkertaisuus ja turvallisuus ovat syitä, miksi Suomi.fi on otettu myös TIMMIin käyttöön.”

Verkkopankkitunnukset voi saada pankista riippuen käyttöönsä huoltajan suostumuksella varhaisimmillaan jo 12-vuotiaana, mikä mahdollistaa palvelujen hyödyntämisen täysimääräisesti. Timmi tarjoaa alaikäisille myös yksinkertaisempia vaihtoehtoja tunnistautumiseen ja palvelujen käyttöön. 

“Meillä on toteutettuna kolmeen kirjastojärjestelmään tunnistautuminen, joka mahdollistaa kirjautumisen TIMMI-järjestelmään kirjastokortilla. Tällöin esimerkiksi nuori, jolla ei ole verkkopankkitunnuksia, voi varata maksuttomia tiloja kirjastosta tai hyödyntää muita kirjaston palveluita, kuten 3D-tulostinta.”, Asikainen kuvaa.  

Suomi.fi-tunnistus yksityishenkilöille on heti toimitettavissa TIMMI-järjestelmään. Kunnalla on vain oltava tarvittavat sopimukset voimassa Digi- ja väestötietoviraston kanssa. 

Suomi.fi-maksut

Laki velvoittaa palvelun käyttöä verkkomaksamisessa

Lain mukaan julkishallinnon organisaatioiden tulee käyttää Suomi.fi-maksut palvelua, jos sähköiseen asiointiin liittyy verkkomaksamista. Julkishallinnon organisaatioiden lailliset velvoitteet Suomi.fi-maksuihin toteutetaan helposti TIMMI-järjestelmässä.

“Viranomaistoiminnassa velvoitetaan Suomi.fi-maksut palvelun käyttöä tai poikkeusluvalla muita palveluntarjoajia. CPU-maksaminen on hyvin yleinen rinnakkainen maksutapa ja tämänkin hyödyntämiseen meillä on olemassa toteutus.”, Asikainen kertoo.

Suomi.fi-maksut palvelussa organisaatio saa käyttöönsä kaikki yleisimmät verkkomaksamisen tavat, kuten pankkien verkkopankkimaksut, Visa-, MasterCard ja Amex-korttimaksut sekä useita mobiilimaksutapoja.

“Käytännössä ensin otetaan Suomi.fi-maksut käyttöön ja sen jälkeen pystytään hyödyntämään yleisimpiä verkkomaksutapoja. Tosin me emme pysty vaikuttamaan verkkomaksutapoihin, ne ovat aina palveluntarjoajan valintoja.”, Asikainen kertoo.

Rajapinta on olemassa ja palvelu on otettavissa käyttöön välittömästi, kunhan kunnalla on sopimus kunnossa Valtiokonttorin kanssa. 

Valmiiseen kokonaisuuteen kehitetään jatkuvasti myös uusia toiminnallisuuksia, kuten maksulinkillä maksaminen. 

“Selvitämme parhaillaan yksityiskohtia ja tietoturvallista toteutusta maksulinkillä maksamiseen, joka mahdollistaisi sen, että asiakkaalle voi toimittaa laskut maksulinkillä, jota klikkaamalla hän päätyy Suomi.fi-palveluun ja pystyy hoitamaan maksun.”, Asikainen pohtii.

Organisaation puolesta asiointi

Vähemmän manuaalista työtä

Suomi.fi tarjoaa automaattista valtuuttamista, jolla mahdollistetaan yhdistysten edustajien vahva tunnistautuminen järjestelmään. Tämä poistaa operatiivisilta käyttäjiltä yhdistysten vastuuhenkilöiden tarkastusvelvoitteen ja vähentää näin manuaalista työtä. 

Organisaation puolesta asiointi on toimitettavissa syksystä 2024 alkaen kaikille asiakkaille. Liittymässä tarkastetaan, saako henkilö A edustaa yhteisöä eli se on edustusoikeuden vahva tunnistustapa. 

“Yhteisön, kuten seuran tai yrityksen, tulee käydä Suomi.fi palvelussa merkitsemässä henkilölle edustusoikeus yhteisön asioihin, minkä jälkeen kyseinen henkilö pystyy hoitamaan sen seuran tai yrityksen puolesta esimerkiksi varausten tai hakemusten tekemisen.”, Asikainen kuvaa ja jatkaa:
“Valtuutus tullaan todennäköisesti tarkastamaan jatkossa jokaisen kirjautumisen yhteydessä eli jos oikeudet on poistettu Suomi.fi-palvelussa, poistuvat oikeudet välittömästi seuraavan kirjautumisen yhteydessä.”

Asikaisen mukaan tietojen haun automatisointi vaatisi liittymää Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) ylläpitämään Yritys- ja yhteisötietojärjestelmään (YTJ), jolloin yhteisön tiedot voitaisi tuoda suoraan sieltä TIMMI-järjestelmään. Yksityiskohtia toteutukseen selvitetään asiakkaiden tarpeita kuunnellen: 

“Avoimena on, miten YTJ-rekisteri ja asiakkaidemme taloushallinnon järjestelmät ovat synkronoituneet keskenään. Voiko olla tilanteita, joissa YTJ:ssä oleva tieto ei ole täysin sama kuin taloushallinnossa? Aiheuttaako se mahdollisesti ongelmia laskuttamiseen?”

Sähköinen asiointi nykyaikaan

Timmin Suomi.fi-ratkaisuilla on tarkoitus tuoda sähköinen asiointi nykyaikaan ja mahdollistaa organisaatioille paremman, turvallisemman ja helpomman palvelun tarjoaminen.

“Haluamme helpottaa ihmisten arkea ja tehdä sähköisestä asioinnista mahdollisimman vaivatonta ja tehokasta unohtamatta turvallisuutta. Vahva tunnistautuminen varmistaa, että olemme tilanteessa kuin tilanteessa tekemisissä oikean henkilön kanssa.”, Asikainen tiivistää.

Vahva tunnistautuminen ei ole ainoastaan kätevä tapa hoitaa asioita sähköisesti, vaan myös osa laajempaa identiteetinhallintaa. Identiteetinhallinnalla voidaan määrittää erilaisia käyttöoikeuksia tiloihin ja palveluihin. 

“Tavoitteenamme on tarjota turvallinen ja tehokas digitaalinen ympäristö, jossa kuntalaisten identiteettejä voidaan hallita luotettavasti. Laajempi kokonaisuus liittyykin siihen, miten käyttöoikeuksia eri palveluihin tai pääsyoikeuksia tiettyihin tiloihin määritellään. Miten hallitaan tilanteita, jossa kunnan työntekijä toimii vapaa-aikanaan esimerkiksi seuran jäsenenä?”

Timmin Suomi.fi-ratkaisuista keskusteltiin 15.2.2024 järjestetyssä webinaarissa.

Katso tallenne! 

Lataa juttu PDF-tiedostona

Avaa ja lataa tästä
Klikkaamalla "Hyväksyn kaikki evästeet" hyväksyt, että evästeet tallennetaan laitteellesi parantamaan sivuston navigointia, analysoimaan sivuston käyttöä ja tehostamaan mainontaamme. Lue lisätietoja evästepolitiikastamme.
cookies